|
Det
kræver målfoto for at se det, men:
Rekorden kræver dog næsten målfoto for at kunne ses, idet den kun er 0,2 procent højere i forhold til den tidligere rekord, som Irma satte i efteråret 2007. Irma forsøgte også i foråret at slå sin økologi-rekord, men den gang lykkedes det ikke. Indkøbschef Hans Christian Ibland forklarer det blandt andet med, at der om efteråret er langt mere dansk frugt og grønt, som udgør en vigtig del af det økologiske salg. Derfor er det ekstra svært at slå en "efterårs-rekord" om foråret. - Det var måske en blanding af dumhed og arrogance, at vi forsøgte at slå rekorden allerede i foråret, men det har vi nu lært af, siger Hans Christian Ibland til ØkoWeb. Overraskende nok er vin blandt de mest sælgende varer i det økologiske salg. Tre ud af de fem mest solgte varer var rødvin. De fem mest solgte varer under øko-rekord-ugen var: -
Hakket oksekød
Vinens store andel i rekord-forsøget er symptomatisk for salget af økologiske varer, hvor vin-salget har udviklet sig kraftigt i de senere år. - Vi har nok sat ekstra knald på vinen under kampagnen, men der er også sket meget indenfor vin. I mange år var økologisk vin jo næsten ubrugeligt, men nu er der kommet mange gode vine, og salget stiger, siger Hans Christian Ibland. Han gør dog opmærksom på, at andre varegrupper som frugt, grønt og mælkeprodukter samlet set har et langt større salg end vin. Det er kun, når man trækker enkelt-varer ud, at vinen kan toppe listen. Interessant for rekordforsøget er dog, at vin er én af de få varegrupper, som faktisk ikke må sælges som økologisk. I henhold til økologi-reglerne må vin kun sælges med prædikatet "produceret af økologiske druer" - og må fx ikke ø-mærkes. Hans Christian Ibland mener dog alligevel, at salget af vin bør regnes med i det samlede økologiske salg, når rekorden skal gøres op. Rekorden betyder, at økologiske varer i efterårsferien - uge 42 - udgjorde 30,1 procent af Irmas samlede salg i samme uge. I 2007 - da Irma tidligere slog rekord - blev den målt til 34,2 procent - men den gang opgjordes øko-andelen kun indenfor de varegrupper, hvor der fandtes økologiske produkt-varianter (og omfattede for eksempel ikke madpapir og cykellygter). Med den nye metode opgøres andelen i forhold til Irmas samlede salg, hvilket Hans Christian Ibland finder mere fair. Hans Christian Ibland gør opmærksom på, at rekordforsøget er sat midt under den mest hektiske periode af finanskrisen, og han finder det derfor i sig selv bemærkelsesværdigt, at det lykkedes at slå rekorden. - Selvom forskellen er lille, synes jeg, vi kan være stolte af rekorden, men jeg indrømmer, at det tilsyneladende er sværere at øge salget fra 20 til 30 procent, end det er at øge det fra 0 - til 20 procent, siger Hans Christian Ibland. Indkøbschefen lover, at Irma - trods mørke økonomiske
skyer i horisonten - vil gøre et nyt forsøg på at slå den økologiske
rekord igen til næste efterår. |
|
|||||||