Bogen om Jens Bigums
liv
er erhvervshistorie og landbrugshistorie, men den bidrager også til historien om, hvordan den økologiske
sektor har udviklet sig.
Som direktør for Arla Foods (tidligere MD Foods /
Mejeriselskabet Danmark) var han hovedaktør på det danske mælkemarked
og med til at træffe de beslutninger som førte til lanceringen af økologisk
mælk i Danmark.
I bogen ofres mange
sider på økologi og væksten i salget af økologisk mælk. Jens
Bigum lægger ikke skjul på, at økologisk mælk har været en af de mest
udfordrende produkter. Som han køligt bemærker i slutningen af bogens økologiske
afsnit: "Måske er det ikke så underligt, at jeg aldrig har
følt, at direktionen i MD Foods har været i stand til at styre
udviklingen på dette produktområde"
Mælkevejen er både et
personligt og erhvervsmæssigt dokument. I bogen fortæller Jens Bigum om
livet som dreng på landet til toppen i en af landets Danmarks
erhvervsvirksomheder. Han giver indblik i, hvilke overvejelser
generalstaben i mælkekrigen havde, og hvordan man på direktionsgangene i
Viby modtog omverdenens kritiske syn på den kontroversielle og stærkt voksende
virksomhed.
Jens
Bigum har haft daglig omgang med erhversprofiler og magtfulde politikere,
og han undlader ikke at sige sin mening om dem. Her fremstår blandt andet
Ritt Bjerregaard som en af Jens Bigums yndlingsaversioner. Han fortæller
også indgående om samarbejdet og kampen med økologerne og om, hvordan
Arla Foods endte med at blive verdens største økologiske mejeriselskab.
Offentligheden får gennem denne bog for første gang indblik i de finansielle aftaler, som på
et tidspunkt truede med at tvinge MD Foods i knæ i en åben krig med
bl.a. Bikuben.
Bogen er resultat af
interviews med Jens Bigum og er skrevet af direktørens informationschef
gennem mange år Peter Kjelstrup. Forfatteren var således selv med til at
kommunikere Jens Bigums beslutninger ud i offentligheden og var også
dengang i mange sammenhæng Jens Bigums stemme i offentligheden.
Læs uddrag
af bogens beskrivelse af udviklingen på det økologiske mælke-område.
Mælkevejen - fra
landsbymejerier til global koncern
Jens Bigums erindringer fortalt til Peter Kjelstrup
Forlaget Hovedland
ISBN 978-87-7739-964-0
Indbundet. 586 sider. 398 kr.
Mælkevejen kan købes
eller bestilles hos alle boghandlere men kan også købes via forlaget
Hovedlands netbutik.
|