Økologisk Landsforening:
Mælkekrigen risikerer at true det økologiske landbrugs udvikling
24. juni 2009
 
 

Evald Vestergaard
Formanden for Økologisk Landsforening, Evald Vestergaard

Priskrigen på økologisk mælk fortsætter. I dag sænkede discountkæden Aldi prisen på økologisk yderligere, så prisen kom under 5 kr. Men salg af økologisk mælk som slagvare under kostprisen risikerer at knække økologiske mejerier og landmænd, siger formanden for Økologisk Landsforening i en kommentar i bladet Økologisk Jordbrug. Konsekvensen kan blive mindre økologisk landbrug i Danmark.

af Evald Vestergaard
Brugen af økologiske varer som slagvarer er inde i en selvforstærkende, negativ spiral. I iver efter at vise, at de er billigst, sælger flere kæder nu økologisk mælk under kostpris. En pris som ingen mejerier, store eller små, kan overleve på, og som kan bringe økologiske landmænd i knæ.
Netbutikken Osuma - mælkeannonce

Prisen på økologisk mælk fortsætter stadig nedad. Her er det net-butikken Osuma som reklamerer med økologisk mælk fra Thise til 3 kr. pr. liter

Vi beder detailhandelen stoppe slagvarepolitikken på økologi. Detailhandelen er vores nære allierede og sammen har vi drevet den økologisk udvikling frem, givet forbrugerne det økologiske valg og bragt øko-salget i Danmark til verdens højeste niveau. Det kan ødelægges over bare et halvt år med kortsigtede slagpriser.

Økologiske landmænd er meget effektive, men vi producerer frivilligt under skrappe økologiske krav og har valgt en produktionsform, hvor vi ikke presser dyrene, jorden eller naturen. Får vi en krone mindre pr. liter mælk, vil det koste en typisk økologisk landmand mere end million kr. om året. Det har vi ikke råd til og resultatet kan blive, at vi må stoppe som landmænd.

Som forbrugere er vi alle glade for lavere priser. Men ingen ønsker at købe økologisk mælk så billigt, at det ikke kan produceres, hverken i Danmark - eller andre steder. Ingen forbrugere har bedt om, at økologiske varer skal bruges som slagvarer. Tværtimod viser tallene, at forbrugerne gerne vil honorere de økologiske producenters ekstra indsats for miljøet, dyrene og sundere fødevarer. Må de ikke få lov til det af detailhandelen?

At sætte økologiske varer på tilbud i en periode, kan skabe positiv opmærksomhed på de økologiske varer. Men anvendelse af økologiske produkter som slagvarer er alene en taktisk beslutning om profilering af de enkelte kæder. Den beslutning kan og skal laves om – for økologiens, miljøets og forbrugernes skyld.


Evald Vestergaard er økologisk mælkeproducent, ejer af de lille ostemejeri Hinge samt formand for Økologisk Landsforening.


Hvad mener du om mælkekrigen?
Er det dejligt, at økologisk mælk endelig er til at betale - eller burde prisen sættes op igen? Skriv din mening her.

For at give din mening til kende, skal du oprette dig medlem af EcoWeb. Har du en Google-konto kræver det blot et enkelt klik - ellers er det let at oprette én (den kan også bruges på andre websites, som bruger Google Friend Connect.