|
Biofach
2008:
Årets Biofach oplevede i år den største danske interesse nogensinde - både i antal danske udstillere og antal besøgende, var danskerne synlige i messehallerne i Nürnberg. Danmark var repræsenteret med intet mindre end to fællesstande og tre individuelle stande i andre haller. Størst var Organic Denmark standen arrangeret af Økologisk Landsforening og Landbrugsraadet. Den store danske fællesstand i hal 1 rummede 17 udstillende virksomheder. I hal 5 udstillede eksportinitiativet Bio Aus Dänemark, hvor Galla-food, Høyers Bageri, Hanegal, Kokken og køkkenhaven, Mølle Skovly og Auguston havde stande. Udover fællesstandene havde Berrifine, EterniTea og Danforel separate stande i henholdsvis hal 4, 3 og 6. Biosa Danmark og flere andre danske virksomheder var repræsenteret via agenter på andre stande. Desuden havde Urtekram to stande, hvoraf den ene var placeret på wellness messen Vivaness. Den største danske fællesstand fra Organic Denmark omfattede virksomhederne, Arla Foods, Urtekram, Farre A/S, Bageriet Aurion, Scandic Food, Friland, Agrova Food, Crispy Food, Højer Pølser, Naturmælk, Ørbæk Bryggeri, Skee Is, Solhjulet, Søvind Mejeri, Sunprojuice, Svane ApS, og Thise Mejeri. Det er efterhånden næsten blevet en tradition, at danske fødevareministre valfarder til Biofach for officielt at indvie den danske stand, og Eva Kjer Hansen gjorde ingen undtagelse, da hun sammen med Landbrugsraadets præsident Peter Gæmelke besøgte de danske stande og deltog i pressemødet, som bekendtgjorde, at Danmark er valgt til at være Årets Land på Biofach 2009 (se nyhedsartikel). Blandt de inviterede til den danske stand var også tv-kokken Nikolai Kirk. En af de mindre behagelige overraskelser på Biofach fik familien Rømer, som står bag Ørbæk Bryggeri. På deres stand præsenterede de en ny læskedrik under navnet Økonade, men messen var ikke mange timer gammel, før en mindre hær af jurister fra den tyske virksomhed Bionade leverede en skriftlig klage, over for stor lighed i navn og etikette med deres eget produkt, som de har købt rettighederne til. Bionade krævede en erstatning for krænkelse af deres varemærke på en kvart million Euro, hvilket fik Rømer til straks at fjerne produktet fra standen. Til gengæld oplevede Rømer umådelig stor positiv interesse for virksomhedens nye smothie, "Fresh", som blev udviklet på kun 14 dage - umiddelbart før Biofach åbnede. Se: |
|
|||||||||||||||||||||||||||