HOVEDMENU MÅNEDSMAGASINET JUNI-NYHEDER |
Harmonie skaber priskrig |
TV-reklamer skal sælge tre gange så meget øko-mælk |
Mængden af økologisk mælk tredobles i løbet af juni, og supermarkedskæderne kappes om at profilere sig mest muligt på produkterne Af Gustav Bech Jensen Priskrigen er brudt ud mellem de store supermarkedskæder, som kappes om at profilere sig mest muligt på øko-mæk. Årsagen er en ny serie økologiske mælkeprodukter fra MD Foods og Kløvermælk, som under navnet "Harmonie" markedsføres massivt i både aviser og tv sommeren igennem. Allerede 14 dage før det officielle startskud for kampagnen lød 8. juni, lagde SuperBrugsen som den første kæde ud med at sænke priserne. Mejeriernes bebudede prissænkning på 20 øre i anledning af kampagnen blev omgående sendt videre til forbrugerne, og SuperBrugsen gav prisen for letmælk et ekstra hak nedad ved at høvle yderligere 20 øre af. En liter økologisk letmælk kan nu købes i SuperBrugsen for kun 6,95 mod før 7,35. Men SuperBrugsen fik ikke lov til at hvile på laurbærrene ret længe. Dansk Supermarked svarede omgående igen med prisfald, og siden er stort set samtlige butikskæder fulgt efter. - Det er ikke os, der har erklæret krig, vi tilpasser ogs markedet, siger markedschef i Favør, Frank Høgh. Det bedste tilbud kunne forbrugerne i den forløbne uge finde i Prima-butikkerne, hvor økologisk letmælk var slagvare med et tilbud om to liter for en tier. I FDBs hovedkvarter i Albertslund tager underdirektør Torben Laursen foreløbig situationen rolig. - Vi vil i stigende grad opleve økologisk mælk som en slagvare i lighed med kaffe, hakket kød og vaskepulver. - Men vi følger udviklingen meget nøje. FDB har en stærk position på det økologiske område, og den vil vi kæmpe for at bevare, understreger han. Fakta: Økologisk mælk fra MD Foods og Kløvermælk relanceres i et nyt og enkelt design under det fælles navn Harmonie. Det ekstra e betyder, at navnet er lettere at få beskyttet mod plagiater. Desuden vil eventuelle eksportkunder i Tyskland og Frankrig kunne nikke genkendende til det. Også englænderne acceptere navnet, viser mejeriernes test. TV-reklamer skal sælge tre gange så meget øko-mælk Indvejningen af økologisk mælk til MD Foods og Kløvermælk forøges i øjeblikket med ca. 20 procent af dagen. - Inden udgangen af denne uge (24) har vi fordoblet indvejningen og foreløbig tegner salget fornuftigt, siger informationschef i MD Foods, Peter Kjelstrup. Mejerierne tog i uge 23 hul på en ambitiøs reklamekampagne, der skal få danskerne til at købe mere økomælk, og i de næste uger ruller reklameindslagene hen over tv-skærmen. Alene uge 25 byder på 21 indslag på TV2, TV3 og Kanal 2. Mange nye og store landbrug lagde sidste år om til økologisk. Det er mælk fra disse bedifter, der i løbet af juni forøger udbuddet af øko-mælk i butikkerne så voldsomt Mejerierne venter, at produktionen af økomælk vil være tre-doblet i den første uge af juli. gbj |