Forbrugernotat august 1997 | Infood |
I starten af 1995 udgav Økologisk Landscenter et notat om det økologiske forbrug. Markedet for økologiske produkter er i hastig vækst og både sortiment og forbrug har ændret sig betydeligt siden da. Nye undersøgelser er kommet til og nye erfaringer er gjort. Vi har derfor fundet det relevant at udarbejde en redigeret og opdateret udgave af notatet fra 1995. Kilderne til notatet er foruden vor egne indhøstede erfaringer gennem 4 års arbejde med det økologiske forbrug, analyser fra Sonar, GfK, Gallup, IFKA, Handelshøjskolen i Århus, Instituttet for fremtidsforskning m.fl. Hvor mange køber økologisk I afsætningsmæssig sammenhæng er gruppen af "rigtige økologiske forbrugere" ubetydelig. Mere interessant er segmentet af forbrugere, der af og til køber økologiske produkter. I nedenstående tabel ses, at 8% køber (stort set) altid økologiske produkter, når det er muligt, 22% køber ofte øko-produkter, 38% køber lejlighedsvist/sjældent øko-produkter, mens 32% (stort set) aldrig køber økologisk. Tabel 1: Forbrugernes købsfrekvens m.h.t. økologiske produkter
Kilde: GfK, spørgeskemaundersøgelse, juli 1996 Udover købsfrekvensen er det også interessant at se, hvor stor en del af forbrugernes husholdnings- budget, der anvendes på øko-varer. Tabel 2: De økologiske forbrugere opdelt efter andel af forbruget målt i kr., der dækkes med øko-varer.
Kilde: GfK, Dansk Hustandspanel, januar _ maj 1997
Anm.: Heavy-user, anvender mere end 10% af husholdningsbudgettet
1
på øko-varer
Af tabel 2 ses det, at der findes 10% heavy-usere, 24% medium-usere og 41% light-usere. I alt er der
således 75% af den danske befolkning, der forbruger økologiske varer i større eller mindre omfang.
* Moderne forbrugere, der er villige til at prøve nye produkter, nye opskrifter, og som sætter pris på variation og forandring.
Denne forbruger ser mindre TV end den øvrige befolkning og når der ses TV er aktualitets-programmer prioriteret højt (TV-
avisen, Horisont, DR-Dokumentar, Fak2ren, DR-Derude). Af ugeblade og månedsmagasiner er der en overrepræsentation af læsere af Alt for Damerne, Femina, IN, Damernes Verden, I form, Bolig og mad. Geografi
Andelen af økologiske forbrugere er stadig størst i hovedstadsområdet, hvor 90% har købt økologiske produkter i perioden
januar-maj 1997
2
. Denne store andel kan bl.a. forklares ved, at hovedstadsområdet som oftest er målet for økologiske produktlanceringer samt tilstedeværelsen af butikskæderne IRMA og ISO, der begge har et
meget bredt økologisk sortiment.
Den næststørste andel af økologiske forbrugere findes på det øvrige Sjælland (78%), hvorefter Østjylland
(69%), Sydjylland (66%), Fyn (65%), Vestjylland (65%) og Nordjylland (62%) følger
3
.
Selvom, der er forskelle i andelen af økologiske forbrugere landsdelene imellem er det værd at bemærke,
at der i Nordjylland, der har den laveste andel af øko-forbrugere, er 62%, der inden for 3 måneder har
købt økologiske produkter.
Inden for et afgrænset geografisk område kan andelen af øko-forbrugere afvige meget fra landsdelsgennemsnittet, hvilket kan skyldes, at der i området findes en butik med en særligt økologisk
minded butikschef.
Urbanisering
Alder
Uddannelse Indkomst Indkomst har ikke betydning for køb af økologiske produkter generelt. Inden for gruppen af heavy-usere synes indkomst heller ikke at have den store betydning. Blandt medium-userne finder man dog en overrepræsentation i indkomstgruppen "op til 99.000 kr.", hvilket bl.a. kan forklares ved, at denne indkomstgruppe dækker over en stor del studerende.
Hvorfor køber forbrugerne økologisk ? Det har i lang tid været den almindelige opfattelse, at det var hensynet til miljøet, der fik forbrugerne til at købe de økologiske varer, og derfor har man spurgt meget på miljø i de undersøgelser, der er lavet. Miljøhensynet er en afgørende og frem for alt synlig faktor, men de nyeste analyser viser, at den mest dominerende årsag til køb af økologiske varer er produkternes sundhedsmæssige værdi.
Når kunden køber økologisk er det fordi de oplever, at produktet er af en bedre kvalitet og dermed på
et eller flere områder har en merværdi i forhold til alternative produkter. Når vi snakker økologiske
fødevarer, arbejder vi med et bredt defineret kvalitetsbegreb. Kvalitet er her meget mere, end det der kan
måles og vejes. Et eksempel på dette er værdien af dyreetiske foranstaltninger på de økologiske
landbrug. En kundegruppe oplever således en merværdi i fx et stykke kød, hvis de er vidende om, at
dyret er opvokset i det fri.
De parametre, der skaber merværdi er i prioriteret rækkefølge:
Det er ikke sundhed i traditionel ernæringsmæssig forstand, som forbrugerne lægger vægt på, når de
køber økologi. Det er faktisk alt det, som ikke er i varen, der får forbrugerne til at vælge den. Det
faktum, at der ikke bruges pesticider, kunstgødning, antibiotika m.v. betyder, at forbrugerne slipper for
at tænke på grænseværdier, resistensproblemer m.v., og det oplever de som et gode. Det samme
argument gælder for anvendelsen af tilsætningsstoffer i økologiske varer, hvor antallet af tilladte stoffer
er under 1/5 af, hvad der tillades generelt.
Derudover handler sundhedsbegrebet om, at dyr og planter, der har haft gode opvækstbetingelser og ikke er blevet udsat for kemiske hjælpemidler har et bedre immunforsvar, og dermed er sundere at spise
pga. de såkaldte sekundære stoffer, som fx antioxidanter. De sekundære stoffer er genstand for en hel
del forskning i disse år. Bl.a. interesserer kræftforskere sig for de sekundære stoffer, og har flere teorier
gående på at økologiske planter indeholder flere sekundære stoffer. Miljø Reglerne for økologisk jordbrug forbyder anvendelse af kunstgødning og sprøjtemidler, og det er noget forbrugerne nemt kan forholde sig til. Mindre forurening af vandløb og åer, værnelse om grundvandet, flere fugle på markerne er forhold som forbrugerne kan forstå, og ønsker at bidrage til. Dette argument er det mest synlige overfor forbrugerne, og derfor er det naturligvis ofte miljøet, der bliver refereret til, når der skal findes argumenter for valg af økologiske produkter.
Dyreetik
At især høns og grise er opvokset under frie forhold, med god plads og uden stress er af stor betydning
for forbrugerne. Men også det forhold, at dyrenes vækst ikke forceres med kemiske og teknologiske
hjælpemidler har betydning for forbrugerne. Således tager de fleste forbrugere afstand fra brugen af
vækstfremmere, ligesom dårlige pladsforhold er noget forbrugerne reagere stærkt på, især når de bliver
konfronteret med det i fx dagspressen.
Produktkarakteristika
Smag, produktkvalitet, emballage og andre produktkarakteristika er også en væsentlig årsag til køb af
økologiske produkter. Blandt de virksomheder, der laver økologiske varer, findes en række producenter
af højkvalitetsprodukter. Forbrugerne vælger ofte disse økologiske produkter ud fra forhold, som ikke
direkte kan henføres til den økologiske produktionsmetode. At mange forbrugere tror, at fx en bedre
smag skyldes, at produktet er økologisk, er kun et plus til økologien.
Hvilke økologiske produkter køber forbrugerne
Kilde: GfK, Dansk Husstands-Panel, juli _ november 1996 Tabel 3 viser, at mælk stadig er det produkt, flest forbrugere køber, nemlig 35%. Efter mælk følger æg med 28%, rugbrød med 18%, gulerødder med 15%, smør med 12%, surmælk med 11% og kartofler med 10%. Tabellen viser også, at forbrugerne stadig er tilbageholdende med at købe fastost, kød og frugt.
Ø-mærket
Blandt dem, som kender Ø-mærket har mere end to tredjedele tillid til mærket
. Mistilliden er størst for de importerede varer.
Genkendelseseffekten er yderst vigtig, idet forbrugere, der søger fødevarer ud fra en eller flere af ovenstående parametre, vil være tilbøjelig til at efterspørge stadig flere varianter af de økologiske produkter, når de bliver bekendt med mærket, og hvad der ligger til grund for dette.
Det er svært for forbrugerne at tage stilling til ét mærke på æg, et andet på grønt og et helt tredje på kød. I praksis viser det sig også, at alternative mærker kommer til at stå lidt i skyggen af det økologiske, efterhånden som det økologiske sortiment vokser.
Kendskabet afhænger i høj grad af alder og urbanisering. Blandt de 15-29 årige og forbrugere i hovedstaden og de større provinsbyer er kendskabsgraden således over 50 %, mens kendskabet blandt dem over 50 år og folk i Vest- og Nordjylland ligger på godt en tredjedel.
Ikke overraskende hænger forbruget af økologiske varer og kendskabet til Ø-mærket sammen. De der køber økologisk, kender Ø-mærket. Kun 4% ved, at der gælder særlige regler for forarbejdningen af økologiske fødevarer. Hvad begrænser forbruget? Pris - den relative og den absolutte Prisen spiller en afgørende rolle for afsætningen af alle fødevarer _ det uanset om der er tale om discountvarer eller kvalitetsprodukter. I lang tid har man i analysemæssig sammenhæng kun interesseret sig for den relative merpris, men det viser sig, at den absolutte merpris er mindst lige så væsentlig. Kødprodukter og forædlede produkter med stor værditilvækst udgør en stor del af husholdningsbudgettet. En merpris på 30% på disse produkter vægter betydeligt mere i budgettet end en merpris på 30% på en liter mælk. Der er en tendens til, at de økologiske produkter, der har størst vækstpotentiale er dem, der enten har en relativ lille merpris eller dem, hvor den absolutte merpris ikke er særlig høj, og det vil sige varer, der ikke koster særligt meget (mælk, gryn, mel, pasta, æg m.v.) Kvalitet
Forbrugerne forventer, at de økologiske produkter har minimum den samme kvalitet som det konventionelle alternativ, og det stiller store krav til producenterne. Hvis et økologisk produkt ikke lever op til kundens forventning får det ikke bare negativ afsmitning på producenten, men på hele økologien. Det modsatte er naturligvis også tilfældet.
Det er et faktum at økologisk frugtproduktion er vanskeligt, og det er svært at frembringe æbler og pærer, der ligner dem forbrugerne er vant til at se på. Denne forskel i udseendet kan opleves som en ringere kvalitet og begrænse forbruget.
Støj i almindelighed Denne støj der bl.a. er årsagen til, at forbrugerne i dag ved så lidt om de fødevarer de spiser, er nok den største forbrugsbegrænsende faktor for økologien overhovedet. Hvad kan fremme forbruget af økologiske produkter Produkterne skal tilføjes yderligere kvaliteter end de økologiske _ Den økologiske oprindelse bliver ikke ved med at være nok i sig selv. Anvendelsen af fremmedstoffer herunder tilsætningsstoffer skal begrænses mest muligt.
Der skal produceres økologiske varianter inden for de produktgrupper, der forbruges i væsentlige kvantiteter af det økologiske forbrugersegment.
Forædlingsgraden skal ikke være så høj, at det grønne økologiske element ikke længere kan genkendes.
De økologiske produkter kræver samme informations- og markedsføringsindsats som alle andre produkter på markedet. Lokal eller regional distribution og markedsføring er en god måde at komme dette forsyningsmæssige problem til livs på.
Der skal anvendes væsentlige ressourcer på at differentiere produktet, hvis man forventer en høj efterspørgsel og en høj merpris. Forbrugerne er prisfølsomme og ikke konsekvente i deres forbrugsvalg. De produkter, der har den største merpris vælges først fra, og forbruget flyttes over på andre økologiske produkter med lavere merpris.
Produkterne skal sælges gennem de kæder, der er flittigst til at profilere de økologiske produkter, ligesom man skal være opmærksom på muligheden for eksport.
Etik og moral er sammenhængende begreber, hvorfor det er nødvendigt med en høj moral i forbindelse med import, produktion og markedsføring af økologiske produkter.
Kommende notater
Infood starter i efteråret en række fokusgrupper med det formål at få flere kvalitative data om det økologiske forbrug. Hver gang vi har gennemført en spørgerækker vil der blive udarbejdet et notat, hvor resultaterne kan læses.
Notatet er udarbejdet for Økologisk Landscenter, august 1997. Finansieret af de statslige støttemidler til økologisk jordbrug, der administreres af Strukturdirektoratet, Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri. Det regner med analyser om det økologiske forbrug i disse tider. Både GfK og IFKA har deres egne kvartals-analyser af det økologiske forbrug, og det giver gode muligheder for at følge udviklingen. Men pas på med resultaterne, de er ikke altid sat i overensstemmelse med virkeligheden .
I efteråret 1996 viste en analyse fra analysebureauet IFKA, at 4% af husstandene i en tilfældig uge havde købt økologisk svinekød. I den økologiske sektor syntes man dette tal var højt og gav sig til at regne på det _ her er resultatet.
I begyndelsen af 1996 var der i Danmark 2.374.000 antal husstande. Der blev i gennemsnit slagtet ca. 200 økologiske svin om ugen i efteråret 1996. En økologisk gris har i gennemsnit en slagtevægt på 75 kg og efter slagtning, er der ca. 60 kilo kød, der kan detailpakkes. Med en gennemsnitsvægt på 400 gram pr. pakke, bliver der således 150 pakker pr. svin. Det betyder at der har været ca. 30.000 pakker til rådighed i en tilfældig uge i efteråret 1996. 4% af Danmarks husstande er i antal 94.960 husstande. Ca. 65.000 hustande eller 68%, har ikke kunnet købe økologisk kød i en gennemsnitsuge i efteråret 1996. Er den økologiske forbruger en politisk forbruger ? Den politiske forbruger, der sorterer i markedet ud fra miljø, etik og andre samfundsmæssige hensyn er kommet i fokus de seneste år og ofte forbindes forbrugere af økologiske produkter med begrebet.
Men kan den forbrugertype, der vælger økologi i større eller mindre omfang kaldes en politisk forbruger? Og kan forbrugere der vælger økologisk sammenlignes med de forbrugere, der boykotter Shell p.g.a. Brent Spar, franske vine p.g.a. atomprøvesprængninger etc.
Motiverne for at købe økologiske varer variere meget fra forbruger til forbruger. Som det fremgår af tidligere afsnit køber nogle primært ud fra miljøhensyn og etiske overvejelser. Denne gruppe af forbrugere kan med rette kaldes politiske forbrugere, for deres handling er politisk. Andre køber økologiske varer ud fra sundhedsmæssige hensyn eller fordi de opfatter varerne som værende af en bedre kvalitet. Denne gruppe har egoistiske motiver til deres valg af øko-produkter og deres adfærd kan næppe karakteriseres som politisk. Det er med andre ord kun en delmængde af de forbrugere, der køber økologisk, som kan kaldes politiske forbrugere. Når denne politiske delmængde sammenlignes med den forbrugertype der boykotter produkter fra virksomheder eller lande af politiske grunde tyder noget på at der også her er forskel. Ifølge Adm. dir. Jørn Tulstrup fra Institut for Konjunktur-Analyse er den forbrugertype der køber økologiske varer en bevidst forbruger, der ikke er iscenesat eller organiseret. Denne forbrugetype deltager ikke i en planlagt kampagne, men handler på egen hånd som et selvstændigt tænkende væsen, modsat forbrugere der deltager i boykot-aktioner. Ifølge Jørn Tulstrup er boykot- forbrugerne sat i gang af en organisation eller interessegruppe, der spiller på følelser og frygt samt udnytter medierne og politiske vinde.
1 Den del af husholdningsbudgettet, der anvendes på mælk, surmælk, fast ost, smør, hvedemel, rug- og hvedebrød, kartofler, champignon, peberfrugt, løg, grøn salat, tomater, gulerødder, æbler, æg, kød og pålæg 2 GfK, Dansk Husstandspanel januar _ maj 1997 3 GfK, Dansk Husstandspanel januar _ maj 1997 4 GfK, spørgeskemaundersøgelse, juli 1996 5 Gymnasie/HF/HH 6 GfK, spørgeskemaundersøgelse, juli 1996 7 GfK, spørgeskemaundersøgelse, juli 1996 8 ØLC, spørgeskemaundersøgelse blandt børnefamilier, august 1996 Læs også notat om analysens formål og Kvalitativ analyse af forbrugernes holdninger til økologiske fødevarer Se evt. ØkoWeb's analyse af det økologiske salg i 2008 |
|