|
Økologisk tøj under
Modeugen i København holdes to gange om året. Denne artikel fortæller om økologisk tøj på Københavns Modeuge et tidligere år. Find dato for næste afholdelse af Københavns Modeuge her Økologisk tøj er blevet trendy og har fået megen opmærksomhed under Københavns Modeuge. Et modeblad gik så vidt, at de kaldte tidens tendens for Ecoist Style. Alle mode-virksomheder prøver at vise, at de har en øko-vinkel i deres kollektioner. Sandheden er dog, at der er langt imellem det økologiske tøj på modemesserne. Messerne i Bellacenteret og Øksnehallen er enorme og kun ganske få stande har reelt økologisk tøj, mens mange har tøj som blot har et økologisk look - eller er testet for kemikalier - uden at have det mindste med økologi at gøre. Økologien er dog på vej frem i modebranchen, og i 2008 rummer modemesserne for første gang mere end blot et par enkelte virksomheder.
Det første sted på Københavns Modeuge, hvor økologi for alvor er kommet i front er på CIFFKIDS i BellaCenter. CIFFKIDS er lillesøster til Bellacentrets store modemesse Copenhagen International Fashion Fair - CIFF, men CIFFKIDS er alene helliget børnetøj, og her er interessen for økologi for alvor blevet stor. For blot tre-fire år siden havde CIFFKIDS kun to udstillere med økologisk tøj - Nuno og Serendipity - i dag har omkring en snes stande tøj som er helt - eller delvist økologisk. På voksen-messen CIFF i Bellacenteret og på CPH Vision i Øksnehallen er der længere mellem det økologiske. I messekataloget nævnes en række stande, som har økologisk tøj, men i praksis er det langt færre, og man kan komme til at gå langt på Bellacentrets lange gange for at finde et par økologiske bukser. Det er dog bemærkelsesværdigt er, at flere af de store tøjfirmaer nu har taget handsken op og lanceret tøj af økologisk bomuld. Det gælder bl.a. mærkevarer som Marc O'Polo og Wrangler. Flere af de store danske tekstil-koncerner er også kommet godt med. Således har Jackpot fra IC Companies lanceret en Organic kollektion, og Bestseller har lanceret økologiske kollektioner til herrer fra Jack & Jones og Vero Moda til kvinder. Senere på foråret følger Name it med børnetøj. Herudover har stadig flere mindre virksomheder engageret sig kraftigt i økologi - i flere tilfælde så meget, at det er blevet en vigtig del af virksomhedens identitet. Således koncentrerer det nystartede Knowledge Cotton Apparel sig alene om tøj syet af økologisk bomuld. Profondita lægger også stærk fokus på økologi, ligesom Isay har taget miljøet ind som en del af virksomhedens identitet. En af de kendte varemærker indenfor økologisk tøj er også det hollandske Kuyichi, som markerer sig stærkt på økologi. Det danske mærke MakeZenz koncentrerer sig alene om økologisk modetøj. På børnetøjsområdet er der stor fokus på økologi, og en række mindre firmaer er kommet på banen med økologisk børnetøj indenfor de sidste par år. På CIFFKIDS kunne man bl.a. møde de danske firmaer Ballade, Pure Heaven og by Richter, det norske Memini samt Green Cotton, som indtil videre har sat en økologisk kollektion til voksne kvinder i bero og nu koncentrerer sig om børnetøj. Men også større og kendte producenter af børnetøj arbejder mere i retning af det økologiske. Sidste år lanceredes økologisk børnetøj i Lego-mærket, og børnetøjs-virksomheden Katvig bruger nu både økologisk bomuld og arbejder med genbrug af kunststoffer i en række modeller. Også The Earth Collection har nu lanceret enkelte børnetøjsmodeller i økologisk bomuld. Der er dog stor forskel på graden af økologi, som modebranchen tilbyder. Nogle bruger økologisk bomuld - uden at dokumentere nærmere, hvor det kommer fra. Andre bruger certificeret bomuld men bevarer konventionel farvning og forarbejdning. Nogle få arbejder med certifikation på hele processen fra bomuldsmarken til butikken. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||